Friday 27 May 2011

sukan pelik di dunia

1.TUNARAMA,ikan tuna yg sudah busuk digunakn utk d lemparkn.diadakn d port lincoln,Australia Selatan setiap tahun.pilihn pemenang berdasarkan balingan plg jauh.
                                                             
                                                 

2.PERANG KADBOD,di kata kn wujud liga utk sukan berkenaan.peserta melengkapkn dri dgn peralatn yg d buat dr kadbod seperti pedang dan bju mantel.mereka kemudian nya b'perang mengguna kn peralatan t'sebut.namun pemenang d pilih b'dasar kn kadbod siapa yg plg lma b'than dr t'koyak

                                                   

3.KEJOHANAN MISAI DAN JANGGUT DUNIA,peserta d kehendaki mempelbagai kn bentuk dan fesyen misai n janggut mereka.

                                      

4.MELEMPAR ORG KERDIL,b'asal dr australia sekitar thn 1980-an sesiapa shj blh menyertai acara ini.namun mereka perlu m'punyai fizikal yg gagah seperti lelaki.acara ini d main kn lengkap dgn p'alatan kesihatn seperti topi kledar n pemenang d pilh b'dasar kn lontaran yg plg jauh.mereka yg bkl melontar org kerdil ini d galak kn utk meminum minuman keras mungkin utk m'hilng kn rsa b'salah krn b'tndk kejam t'hdp gol. kerdil.
sukan ini dimainkan oleh golongan kulit putih yang bosan dengan kehidupan seharian sebagai petani yang sering memandu traktor. berlansung secara tertutup di dalam pub. acara ini dikatakan haram kerana ia dilihat menjatuhkan maruah serta menghina gol. kerdil.

                                                   

5. CATUR TINJU, sukan ini memerlukan kekuatan fizikal dan otak yang bijak pada masa yang sama. bermula pada 1992 oleh seorng kartunis belanda,Enki Bilal dan kini popular di negara Eropah. ia memerluka 2 orang yang sangat berkeupayaan dalam sukan tinju dan juga kemahiran bermain catur kelas A. sukan ini dimainkan secara bergilir-gilir di mana pada pusingan pertama peserta di kehendaki bermain catur selama 4 minit sebelum bertiju selama 2 minit. peserta dikehendaki bertinju dan bermain catur secara bergilir sehingga mereka menghabiskan maksimum 11 pusingan. peserta diberi masa selama 14 minit untuk menghabiskan sukan berkenaan. pemenang dipilih berdasarkan keputusan knock out atau checkmate yang mana dihabiskan dahulu dalam tempoh masa yang diberikan

                                                  

6. SUKAN MENDUKUNG ISTERI, diperkenalkan di Finland. memerlukan si suami mendukung isterinya secara terbalik dan terpaksa melalui pelbagai halangan sukar. pemenang dipilih berdsrkn pasangan yang sampai di garisan penamt dulu. sukan ini memerlukan ksh syg yg kuat sesma pasangan kerana jika tersilap langkah bukan sahaja menjejaskan hubungan malah membawa maut.

                                             

7. GULINGAN KEJU COOPER'S HILL, sukan ini mengerikan kerana kemungkinan utk pth tulang dan cedera prh adalah sgt tinggi, merupakan acara tahunan di Bukit Cooper dlm daerah Gloucester, England, dilansungkn sejak 200 tahun yg lalu. bermula bila sebuah kotak keju dilepaskan menuruni bukit curamdan orang ramai mengejarnya. siapa yang smpai dahulu diisytiharkan sebgi pemenang.

                                                          

8. HOKI AIR, dimainkan seperti hoki tetapi lengkap dgn pakaian menyelam dan perlu mngejr dan mereut nola y berbentuk leper. jaringan dikira apabila bola berkenaan menyetuh dinding pasukan lawan yg dimainkandgn 6 org dlm 1 pasukan.

                                                

9. MELEMPAR TELEFON BIMBIT, diiktirafkan sebgi sukan antarabangsa di Finland dan bermula sejak tahun 2000. Juara dikira melalui balingan plg jauh serta kreativiti balingan. setakt ini rekod balingan plg jaun dictt olh Chris Hughff dgn jrk 95.83 meter pd Ogos 2007

                                                

No comments: